5 vragen aan

MANAGEMENT DRIVES & WAARDEREND LEIDERSCHAP Als je anders kijkt, Waarderend inspelen op persoonlijke drijfveren van medewerkers kunnen het werkplezier vergroten, weten Astrid Oostrom en Aart Brezet. In korte tijd leidden zij schoolleiders die deelnamen aan ‘Gezonde Werkdruk?! Daar word je beter van’ op in de theorie en praktijk van Management Drives en Waarderend Leiderschap. Resultaat? De leerkracht krijgt zijn vak terug waarmee het werkplezier toeneemt. Lilian Rippe “De focus op wat moet, veroorzaakt ongezonde werkdruk”, vertelt Astrid Oostrom, directeur Onderwijs bij Management Drives. “Je hebt het gevoel dat je geen invloed hebt op je werk. Vanuit die onmacht gaan mensen dingen doen die hen juist verder van hun verlangen brengt. Door er anders naar te gaan kijken kan werkdruk juist gezond zijn. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Wil je invloed hebben op werkdruk dan is het handig te weten wat je drijft, wat je competent maakt en wat voor jou van waarde is.” Opleiding voor schoolleiders De schoolleiders die deelnamen aan ‘Gezonde werkdruk?! Daar word je beter van’ ontvingen van het Vervangingsfonds een uitnodiging voor de opleidingen Management Drives en Waarderend Leiderschap, beide gecertificeerd voor het schoolleidersregister. Er schreven zich 26 schoolleiders in. In de opleiding leerden ze onder andere individuele Management Drives-profielen lezen. Gaandeweg kregen ze inzicht in hun eigen drijfveren en leerden vanuit Waarderend Leiderschap hun stijl van aansturen, motiveren en coachen af te stemmen op de drijfveren van de leerkrachten. “Essentieel is dat schoolleiders eerst hun eigen drijfveren goed leren kennen om vervolgens het profiel van een ander waardenvrij en met waardering te kunnen toelichten”, laat Oostrom weten. “De kern van Waarderend Leiderschap is dat je zelfwaardering bij leerkrachten ontlokt”, vult Aart Brezet, organisatiecoach bij Drives@School, aan. “Dat vraagt vooral een andere mindset van de schoolleider. Om die te ontwikkelen moet je langere tijd de kennis en vaardigheden concreet toepassen in de praktijk.” De geïntegreerde opleiding omvatte een plan van aanpak voor de eigen school, persoonlijke coaching, intervisie via het internet en een terugkommiddag. “De focus op wat moet, veroorzaakt ongezonde werkdruk” 8

9 Online Touch 5 vragen aan Home


You need flash player to view this online publication